به اشتراک بگذارید :
نگاهی به فیلم «مردی با دوربین فیلمبرداری»
ژیگاورتوف، سینما و حقیقت

نگاهی به فیلم «مردی با دوربین فیلمبرداری»


تاریخ : ۱۳۸۹/۰۹/۳۰     منبع : http://www.cinemanegar.com
حسن نیازی: فیلم «مردی با دوربین فیلمبرداری» در مورد مردم و زنده گی اجتماعی آنهاست. فیلم را می توان اینگونه تعریف کرد: مردمی که زنده اند و حرکت می کنند.

بخش فلاش بک، به بررسی فیلم های برتر و حالا دیگر کلاسیک شده ی تاریخ سینمای ایران و جهان می پردازد. هدف از این بخش را به طور کلی می توان بر دو محور عمده استوار دانست:

1) معرفی شاهکارهایی که ممکن است چندان در ایران یا در مجامع عمومی شناخته شده نباشند.
2) یادآوری خاطراتی که همه ی ما با شاهکارهای مطرح تاریخ سینما داریم.

مطالب این بخش ممکن است جنبه های مختلفی از فیلم ها را دربر بگیرند. از درون مایه ی فیلم تا نکات ساختاری و توجه به ایدئولوژی سیاسی و حتی وقایع نگاری تاریخی و...

همچنین در این بخش سعی می کنیم گاهی از معرفی فیلم فراتر رفته و هر چند وقت یک بار، درباره ی یکی از هنرمندان بزرگ تاریخ هم سخنی به میان آوریم.

تلاش می کنیم مطالب این بخش، علاوه بر جنبه ی یادآوری خاطرات و ترغیب برای دیدن یا بازبینی خیلی از آثار مطرح سینما، از لحاظ آموزشی هم تا حد ممکن غنی باشد و این کار ممکن نیست، مگر با همکاری شما.

بخش نظرات، این امکان را برای شما فراهم می کند تا درباره ی فیلم های مطرح شده، بحث کنید و همچنین فیلم های مورد نظر خود را معرفی نمایید تا در صورت امکان، در این بخش مورد بررسی قرار گیرد.

منتظر نظرات و پیشنهاداتتان جهت ارتقاء کیفیت این بخش هستیم.



حسن نیازی


نگاهی به فیلم «مردی با دوربین فیلمبرداری»- THE MAN WITH A MOVIE CAMERA
کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوین: ژیگا ورتوف
فیلمبردار: میخاییل کوفمن
ساخت شوروی، 1929- سیاه و سفید، صامت،1830 متر. سینمای مستند


لینک فیلم در سایت IMDB http://www.imdb.com/title/tt0019760/



خلاصه داستان: مردی با دوربین فیلمبرداری اش در شهر و در میان مردم می گردد و به ضبط زنده گی می پردازد...


ژیگاورتوف، سینما و حقیقت

در میان فیلمسازان اولیه سینمای روسیه - "ژیگاورتوف" نیز نام آشنایی است و شخصیت او از جایگاه ویژه ای برخوردار است. "ورتوف" نیز همانند بزرگان هم نسل خود - "آیزنشتین"، "پودفکین" و.. در مفهوم بخشیدن و پرورش سبک مونتاژ نقش عمده ای داشت. او نیز معتقد بود که مونتاژ نقش اساسی در ساخت فیلم دارد و سینما به عقیده او در اتاق تدوین شکل می گیرد. اما اهمیت "ورتوف" و جایگاه او در سینمای روسیه، تنها در شکل گیری مونتاژ نبود. در واقع "ورتوف" قبل از اینکه به عنوان یک فیلمساز مطرح و نظریه پرداز سینما شناخته شود، یک فیلمبردار بود و به ساخت فیلم های خبری کوتاه و تبلیغاتی مشغول بود. علاقه "ورتوف" به فیلم های خبری و تبلیغی، موجب گردید که بعدها به ساخت فیلم های مستند روی بیاورد. "ورتوف" بنیانگذار "سینما چشم" یا به عبارتی دیگر "سینما حقیقت" در روسیه بود. شیوه کار "ورتوف" به طریقی بود که گروهی فیلمبردار را تعلیم می داد و به سراسر روسیه می فرستاد تا زنده گی را در آن سرزمین بر روی فیلم ضبط کنند، سپس خودش فیلم های ضبط شده را در قالب (ترکیبی) از فیلم مستند و فیلم نقاشی متحرک همراه با نظراتی انتقادی، تدوین و تالیف می کرد. هدف "ورتوف" از این کار، آشنایی تماشاگران روسیه با پیشرفت های اجتماعی ناشی از انقلاب بود. این شیوه کار "ورتوف" بعدها در فیلم های بلند او نیز به کار رفت و سبک مونتاژ و نوع فیلمبرداری این فیلم ها بر عملکرد مستندسازان دیگر نیز تاثیر گذاشت. روش دیگری که "ورتوف" در ساخت فیلم های مستند خود بکار می گرفت و آن را نخستین بار در فیلم های خودش وضع و معمول داشت، ساخت یک فیلم با افراد معدود و با وسایل سبک بود که اغلب شامل - یک کارگردان، یک فیلمبردار و یک صدابردار می شد- او سبک و هنر فیلمسازی خود را نخستین بار به طور کامل و دقیق در مهمترین اثر بلند سینمایی اش که یک مستند بود، به اجرا گذاشت. «مردی با دوربین فیلمبرداری» شاهکار "ورتوف" و سینمای روسیه، حاصل سال ها کندو کاو او بود که تاثیر قابل ملاحظه ای بر جامعه روسیه و حتی دیگر جوامع نقاط جهان گذاشت. اهمیت فیلم "ورتوف" در حدی بود که باعث گرید دیگر فیلمسازان روسیه نیز، انسان را در محیط اجتماعی اش قرار دهند تا بر نقش و نفوذ محیط و خلق حقیقت تاکید و آن را جستجو کنند. در واقع هدف اصلی فیلمساز در فیلم «مردی با دوربین فیلمبرداری» دریافت حقیقت و بداهت بخشیدن به اثر است؛ اثری که می کوشد به شکل های نوین اجتماعی حقانیت ببخشد.


فیلم «مردی با دوربین فیلمبرداری» در مورد مردم و زنده گی اجتماعی آنهاست. فیلم را می توان اینگونه تعریف کرد: مردمی که زنده اند و حرکت می کنند. "ورتوف" به وسیله یک دوربین که لحظه ای آن را از خود جدا نمی کند در شهر می گردد و در میان مردم می چرخد و زنده گی روزمره آنها را ضبط می کند! تماشاگر همه چیز را از دید دوربین "ورتوف" می بیند؛ مردان و زنانی که در خانه، کوچه ها و خیابان ها در خواب اند، با بیرون آمدن خورشید بیدار می شوند، قطارها و اتوموبیل ها و اتوبوس ها به حرکت در می آیند، درب های مغازه ها و فروشگاه ها گشوده می شود، کارگران به سمت کارخانه ها و معادن روانه می شوند. جنب و جوش و زنده گی آغاز می شود. دوربین "ورتوف" به همه جا می رود: به دریاها، کشتی ها، آبریزها، ادارات، بیمارستان، به مراسم مرگ و به مراسم ازدواج... دوربین "ورتوف" در شهر می گردد و اینگونه عمل می کند. او به طور اتفاقی به میان مردم رفته و امکاناتی برای ساخت فیلم ی غیرمنتظره را فراهم می سازد. مثلا در صحنه هایی که مردم در حال شنا کردن هستند، مرد با دوربین فیلمبرداری اش به میان آنها رفته و در حالی که خودش نیز به آبتنی مشغول می شود، دوربین را نیز در کنار خود برای ضبط لحظات آماده می کند. در واقع "ورتوف" به رابطه دوربین و تصویر با حقیقت تاکید می کند و صادقانه آنچه را که حقیقت دارد به تصویر می کشاند. او به سینمای مستند که آن را تنها دریچه رسیدن به حقیقت می داند و به دوربین که توسط آن، حقیقت را به تصویر می کشد شخصیت می دهد.

از جهتی دیگر، فیلم «مردی با دوربین فیلمبرداری» اثری است درباره سینما و در ستایش سینما. در فیلم "ورتوف" جدای از هر چیزی، گویی که شاهد بوجود آمدن سینما هستیم. در میان آثار دهه 20 سینمای روسیه، در کمتری فیلمی تا به این حد صحنه های زیبا و متنوع وجود دارد. صحنه هایی که ریتم مونتاژ هماهنگ و با ضرباهنگ دقیق موسیقی به یک زیبایی بصری فوق العاده رسیده است. برای درک این نکته تنها کافیست به صحنه های آغازین فیلم رجوع کرد که در آن، سالن سینما برای ورود تماشاگران آماده می شود، صندلی ها با نظم خاصی یکی پس از دیگری آماده می شود به طریقی که گویی به مردم و تماشاگران خوش آمد می گویند، مردم وارد سالن سینما می شوند و برای تماشای فیلم "ژیگاورتوف" خود را آماده می کنند. فیلم "ورتوف" با صحنه های از سالن سینما و ورود مردم به سینما آغاز می شود و در نهایت نیز با تعظیم دوربین به تماشاگران به پایان می رسد.






 

 
نظر خود را ثبت کنید
نام
آدرس ایمیل
در سایر رسانه‌ها
» محسن تنابنده با ساخت «گینس» به جرگه کارگردانان سینما می‌پیوندد
» فیلم جدید ابوالحسن داودی در میانه کار متوقف شد
» مهدی هاشمی بازیگر فیلم جدید دامادش شد
» مجتبی محرمی هم بازیگر شد + عکس
» مدیرعامل خانه سینما: آرمان‌ها و واقعیت‌های جامعه خیلی از هم جدا شده‌اند/ واقعیت با پارازیت فرستادن یا دیوار سیمانی کشیدن؛ پاک نمی‌شود
» واکنش رضا کیانیان به "سونامی سرطان" در جامعه
» اظهارات رئیس شورای صنفی نمایش درباره خروج فیلم «عصبانی نیستم» از اکران
» محمدرضا فروتن به باران کوثری و پژمان بازغی در فیلم «خنده های آتوسا» پیوست
» علی جنتی بازهم نظرش را درباره «عصبانی نیستم» تغییر داد / این فیلم چهارشنبه اکران نخواهد شد
» آخرین خبر از اکران فیلم توقیفی کمال تبریزی/ «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید» با نام اصلی می‌آید
» مدیرعامل خانه‌سینما: دولت به تخریب‌کنندگان خانه‌سینما حق‌السکوت می‌دهد/ در خلوت هم به دولت و هم به خانه سینما می‌خندند
» وزیر ارشاد: یک کارت زرد گرفتیم باز هم بگیریم عیبی ندارد/ مجلس نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند
» خسرو معصومی: مخالفت عده‌ای با نمایش فیلم‌ها ناشی از بی‌قانونی است/ کسانی که قرار بود سینما را ریل‌گذاری کنند، فضاحت‌ به بار آوردند و حالا به شکلی دیگر به سینما فشار وارد می‌کنند
» وزیر ارشاد: قرار نیست کسی برای ما تعیین تکلیف کند که فلان فیلم را نمایش دهید و فلان فیلم را نمایش ندهید
» علیرضا داودنژاد: مجلس بجای پیله به سینما؛ فکری برای قاچاق محصولات فرهنگی کند
» مجلس نمی تواند جلوی اکران فیلمی را بگیرد/ این کار دخالت در امور اجرایی است
» یک اتفاق نادر که این روزها شاهدش هستیم/ پرده سینماهای ایران در تسخیر کارگردانان زن
» سیدجمال ساداتیان: سینما را با این طرح‌ها نابود نکنیم
» جایزه دستاورد سینمایی تُرک‌ها به عباس کیارستمی اهدا می‌شود
» ابوالفضل جلیلی: مجالس قانون‌گذاری در دنیا هیچ وقت وارد مسائل جزئی نمی‌شوند/ نشسته‌اند ببینند حجت‌الله ایوبی چه کار می‌کند تا علیه او حرفی بزنند وی را برکنار کنند
» واکنش محمدرضا هنرمند به طرح سلب حق صدور پروانه نمایش از وزارت ارشاد
» انتقاد شدید محسن تنابنده از مسئولان صداوسیما: فقط دغدغه حفظ میز و پست شان را دارند
» مرتضی احمدی: حالم خوب نیست و اصلا نمی‌توانم از تختم تکان بخورم
» عزیزالله حمیدنژاد: انگیزه‌های سیاسی دلیل برخی انتقادها به سیاست‌های سینمایی کشور است/ باید مجموعه سینمای ایران در این زمینه موضع گیری کند
» سریالی که ترک‌ها از روی فیلم سینمایی «مارمولک» کمال تبریزی ساختند
مشاهده آرشیو "اخبار سینما و تلویزیون در سایر رسانه ها"
در حاشیه سینما و تلویزیون
» رضا داودنژاد بازهم زیر تیغ جراحی می‌رود
» عکس سلفی زانیار خسروی با علیرضا خمسه، محمدرضا گلزار و 2 بازیگر دیگر
» پاسخ بهاره رهنما به انتقادها از مقتل خوانی‌اش
» عصبانیت شدید پرویز پرستویی از اهانت به مرتضی پاشایی
» خالق «جنگ ستارگان» به دادگاه احضار شد
» پیام تسلیت خواننده، بازیگر مشهور ترکیه‌ای به مناسبت درگذشت مرتضی پاشایی + عکس
» رضا رویگری: من زنده ام و تا حلوای افرادی که این شایعه ها را مطرح می‌کنند، نخورم نمی‌میرم!
» روایت رضا شفیعی‌جم از طلاق دادن همسرش و برباد رفتن پول زحمت 20 ساله و پاسخ محمدرضا شریفی‌نیا به بحث ها پیرامون ازدواج دومش
» کریس همسورث جذاب ترین مرد سال 2014 شد + عکس
» چرا همکاری میلیونی با شبکه ماهواره‌ای GEM را نپذیرفتم؟
» عیادت رئیس سازمان سینمایی از حسین معززی نیا سردبیر مجله‌ی سینمایی «24» + عکس
» آخرین وضعیت مسعود کیمیایی در بیمارستان از زبان خود وی: سه لیتر خون از بدنم خارج شده
» بستری شدن مسعود کیمیایی در بیمارستان به دلیل خونریزی معده
» مجید صالحی در سریال کمال تبریزی شبیه کدام تهیه کننده سینما گریم شده ؟ + عکس
» عکس: محمدرضا گلزار در افتتاحیه فروشگاه جدید علی دایی
» اصرار به پوشیدن چادر توسط نرگس محمدی یک مراسم را به جنجال کشاند + فیلم و عکس
» تعداد بالای بازیگران مطرح ایرانی که اهل ازدواج و بچه‌داری نیستند!
» جدیدترین عکسهای سلفی بازیگران و سلبریتی‌های ایرانی
» تعجب کمند امیرسلیمانی از تصمیم مهران مدیری
» جدیدترین عکس پولاد کیمیایی در خارج از کشور
» انتقاد شدید سایت تندرو از دعوت فرزاد حسنی و خانواده اش در یک برنامه زنده/ آیا تلویزیون برای فرزاد حسنی و آزاده نامداری جشن طلاق گرفته است؟!
» گلایه های بازیگر پیشکسوت: افرادی هستند که پول می‌دهند و بازی می‌کنند/ بازیگر بی‌پناه‌ترین عنصر در سینما و تلویزیون است
» عکس: دروازه بان سابق تیم ملی در کنار بازیگر و خواننده مشهور
» نیوشا ضیغمی سفیر کودکان کار شد
» حراج یادگاری‌های گرانقیمت بازیگر بزرگ هالیوودی
» عکس هایی که محمدرضا گلزار و الناز شاکردوست در صفحه بچه پولدار های تهران گذاشتند
» عکس: پیمان معادی در خیابان های نیویورک
» عکس: مسعود و پولاد کیمیایی در دیزنی‌لند
» سلفی بامزه هومن سیدی در ژوراسیک پارک سئول
» آزاده نامداری: خاک بر سر لحظه‌هایی که ما با هم نیستیم!
مشاهده آرشیو "در حاشیه سینما"
تبلیغات
با سینمانگار همراه شوید

همراه سینمانگار در آپارات همراه سینمانگار در فیس بوک همراه سینمانگار در اینستاگرام همراه سینمانگار در یوتیوب همراه سینمانگار در یوتیوب