به اشتراک بگذارید :
«بی کران»، «رنگو»، «ناشناخته»، «جیغ 4»، «ورود آقایان ممنوع»، «قصه پریا»
راهنمای فیلم: جدول ارزشگذاری فیلمهای در حال اکران سینمای ایران و جهان

«بی کران»، «رنگو»، «ناشناخته»، «جیغ 4»، «ورود آقایان ممنوع»، «قصه پریا»


تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۱۲     منبع : وب سایت تخصصی سینمایی سینمانگار
حسین ارومیه چی ها: جدول ارزشگذاری فیلمهای «بی کران»، «رنگو»، «ناشناخته»، «جیغ 4»، «ورود آقایان ممنوع»، «قصه پریا»

با توجه به کمبود چنین بخشی در فضای مجازی فارسی زبان، بر آن شدیم که بخش راهنمای فیلم را به قسمت های دیگر سایت سینما نگار اضافه کنیم. در این بخش هر ماه، چند فیلم روز ایرانی و خارجی ارزشگذاری شده و مورد بررسی قرار میگیرند. راهنمای فیلم قرار نیست فضایی برای تحلیل مفصل فیلمها باشد، وظیفه راهنمای فیلم انتقال اطلاعات لازم درباره یک فیلم به کاربران سایت است، به طوری که کاربران بتوانند با پیگیری این بخش آن فیلمی را که به علایق شان نزدیک تر است راحت تر انتخاب کنند و از دیدنش لذت ببرند. از طرفی کاربران سایت این امکان را دارند که در بخش نظرات همین بخش دیدگاه های خود را درباره فیلمهای بررسی شده بیان کنند. باشد که با کمک نظرات شما بتوانیم فضای مناسبی برای بحث و جدل درباره فیلمهای مختلف ایجاد کنیم و لذت حاصل از فیلم دیدن هایمان را با هم قسمت کنیم. امیدوارم بخش راهنمای فیلم بتواند با پیشنهاد های شما به مرور جایگاه خودش را پیدا کند و محل مناسبی برای تبادل نظر علاقه مندان پیگیر سینما باشد.

ارزشگذاری فیلم ها متناسب با روال همیشگی آن، با دادن و یا ندادن ستاره به فیلم ها صورت میگیرد. لازم به ذکر است که فیلمهای ایرانی در مقیاس سینمای ایران و فیلمهای خارجی در مقیاس سینمای جهان مورد بررسی قرار میگیرند. البته ما با این تفکیک مخالف ایم و مایل ایم فیلمهای ایران را در مقیاس جهانی بسنجیم، اما متاسفانه به علت کیفیت فیلم های روی پرده سینمای ایران، ناچاریم به چنین تفکیکی روی بیاوریم. به امید اینکه روزی فرا برسد که فیلمهای ایرانی را هم در مقیاس جهانی بسنجیم.


نحوه ارزشگذاری:

 شاهکار ، عالی ، خیلی خوب ، خوب ، متوسط ، ضعیف


حسین ارومیه چی ها. تیر 90
 

بی کرانLimitless/ 

 

کارگردان: نیل برگر
فیلمنامه: لزلی دیکسون بر اساس داستانی از آلن گلین
بازیگران: بردلی کوپر، رابرت دنیرو، آنا فریل، آبیه کورنیش
ژانر: معمایی،علمی تخیلی
محصول:2011آمریکا
مدت زمان:105دقیقه
 


خلاصه داستان: داستان فیلم درباره نویسنده ناموفقی است که بعد از استفاده از دارویی عجیب توانایی های ذهنی اش چندین برابر می شود، چندین زبان جدید یاد می گیرد و حتی پایش به وال استریت هم باز می شود. اما مشکل اساسی این است که بعد از پایان دارو توانایی های ذهنی او نیز به حالت قبل بر می گردد

درباره سازنده: نیل برگر کارگردان فیلم ماکیومنتری(مستند دروغین) و نسبتا موفق «مصاحبه با قاتل» در سال 2002 و همچنین سازنده فیلم «موفق ها» و همچنین درام معمایی «شعبده باز» در تازه ترین ساخته خود سراغ تریلری علمی تخیلی رفته است.

درباره فیلم: «بی کران» فیلمی سرگرم کننده و دیدنی است در باب امیدها و آرزوهایی که در نهایت به واسطه قرص هایی سحر انگیز به واقعیت می پیوندند. سفری ادیسه وار در یک رویای دست نیافتنی و البته شیرین ولی موقت که نویسنده ای ناموفق آن را تجربه می کند. جلوه های بصری فوق العاده فیلم به علاوه پرهیز فیلمساز از زیاده گویی های مرسوم باعث شده تا با فیلمی گیرا و جذاب رو به رو باشیم.

فیلم یک رابرت دنیروی خسته و دلپذیر دارد که حضور این چنینش هم باعث امیدواری است. نیمه نخست فیلم  به علاوه تدوین قابل قبولش به غایت درگیرکننده و مناسب است، ولی می توان گفت که کارگردان در نیمه دوم کمی تحت تاثیر ایده بکر داستان قرار گرفته و کمی دچار افت می شود. ولی به هرحال نمی توان منکر داستان نو و البته از آب درآمده فیلم شد که با حضور حالا قابل قبول برادلی کوپرِ از آب و گل درآمده می تواند ما را با فیلمی جذاب مواجه کند.

واکنش منتقدان: خوب

امتیاز در سایت آی ام دی بی:7.3 از ده
امتیاز در سایت متاکریتیک:59درصد

نکته ویژه: حضور کم رمق اما هنوز خواستنی رابرت دنیرو به علاوه ایده بکر فیلم

نمونه ای از دیالوگهای فیلم:

ورنون: خب می دونی که همه میگن انسان فقط میتونه از 20درصد مغزش استفاده کنه؟واقعا رو چه حسابی چنین حرفی می زنن؟ (با اشاره ای به یکی از قرص های روی میز)، ولی نه با اینا میشه از همه اش استفاده کرد.



رنگو/  Rango 



کارگردان: گور وربینسکی
فیلمنامه: جان لوگان
صداپیشگان: جانی دپ، ایسلا فیشر، تیموثی اولیفانت
ژانر: انیمیشن، کمدی ماجرایی
محصول: آمریکا 2011
مدت زمان:107دقیقه
 


خلاصه داستان: رنگو داستان آفتاب پرستی است که پس از یک سفر پرماجرا سر از منطقه ناشناخته ای درمی آورد و در آنجا خود را تبدیل به یک کابوی همه کاره می کند.
 
درباره سازنده: گور وربینسکی که با ساخت سه گانه «دزدان دریایی کارائیب» و همچنین فیلم ترسناک «حلقه» شهرت فراوانی به دست آورده است. پس از تجربه های موفق در ساخت فیلم های عظیم حالا سراغ ساخت انمیشنی تازه و باب طبع مخاطبان برای کمپانی پارامونت رفته که حاصل چیزی فراتر از حد انتظار از کار در آمده است.

درباره فیلم: تازه ترین تجربه پارامونت در ساخت انیمیشن اثری تامل برانگیز و جذاب از کار درآمده است. به خصوص که با صداپیشگی بازیگری چون جانی دپ به جای شخصیت رنگو رنگ و لعاب تازه ای به فیلم داده است. شخصیت های فانتزی و ملموس انیمشین کنش های میان شخصیتها و به خصوص عکس العملهای شخصیت رنگو با آن چهره دوست داشتنی و تاثیر برانگیزش همگی باعث می شود تا از این انیمیشن زیبا لذت ببریم. لذتی که ما را با کابوی باهوش ولی بدشانسی به نام رنگو در ناکجاآبادی همراه می کند که چاره ای جز پیروی از او نداریم و دل به سرنوشت او می بندیم. رنگو حتی این قابلیت را دارد که به یکی از شخصیت های ماندگار و محبوب فیلم بازان تبدیل شود.

واکنش منتقدان:عالی

امتیاز در سایت آی ام دی بی:7.6از ده
امتیاز در سایت متاکریتیک:75درصد

نکته ویژه: شخصیتهای دوست داشتنی فیلم به علاوه صداپیشگی جانی دپ به جای آفتاب پرست سبز رنگ!

نمونه ای از دیالوگ های فیلم:

رنگو: [پس از آنکه چند کودک به او سنگ پرتاب می کنند] میشه بگید چرا این کارو می کنین؟
پریسیلا:چون تو خیلی جالب توجهی
رنگو:واقعا؟تو هم خیلی جالب توجهی
پریسیلا:لباس تو فوق العاده اس
رنگو:لباس تو هم فوق العاده اس
پریسیلا:چشمای تو خیلی جذابن
رنگو:چهره تو هم خیلی جذابه
پریسیلا: [با مکثی کوتاه]خب باید بگم تو یه غریبه ای و غریبه ها زیاد اینجا دووم نمیارن (و به سرعت فرار می کند)



ناشناخته/ Unknown



کارگردان: جائوم کولت سرا
فیلمنامه: اولیور بوچر، استفان کورنول
بازیگران: لیام نیسون، دایان کروگر، جنوری جونز
ژانر: درام معمایی
محصول:2011 آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان
مدت زمان:113 دقیقه
 

خلاصه داستان: داستان فیلم در مورد فردی است که بعد از یک تصادف رانندگی بخش کلیدی حافظه ی خود را از دست می دهد و بعد از بازگشت از کما فراموش می کند که او عضو ارشد یک تیم تروریستی بوده و ماموریت داشته فردی را ترور کند و حالا سعی در جلوگیری از این ترور دارد و با دوستان خود مبارزه می کند.

درباره سازنده: ژان کولت سرا متولد بارسلونای اسپانیا به سال 1974 پس از نخستین تجربه ی کارگردانیش در سال 2005 با فیلم ترسناک و ناموفق «خانه مومی» در سال 2007 دنباله فیلم معمولی «گل» را می سازد. او که بیشتر سابقه تهیه کنندگی در تلویزیون را دارد، در سال 2009 باز هم سراغ ژانر وحشت می رود و فیلم نسبتا موفق «یـتیم» را می سازد. او اکنون با فیلم «ناشناخته» تجربه تازه و حتی قابل قبولی را در ساخت تریلرهای معمایی استانادارد از سر گذرانده است.

درباره فیلم: خط اصلی داستان چیز تازه ای ندارد و همان داستان قدیمی از دست دادن حافظه فردی پس از یک اتفاق را بازگو می کند. اما چیزی که «ناشناخته» را از سطح یک فیلم معمولی بالاتر می برد نوع تعلیق ها و گره های داستانی است که فیلسماز به همراه فیلمنامه نویس نسبتا باهوشش مخاطب را با آنها روبه رو می کنند.

لیام نیسون در نقش یک متخصص بیوتکنولوژی پس از آنکه برای شرکت در یک سیمنار به برلین سفر می کند در راه عزیمت به هتل متوجه میشود بخشی از وسایلش را جا گذتشه و هنگام بازگشت به فرودگاه تصادف سختی میکند. تا اینجا فیلم چیز ویژه ای ندارد وی پس از آنکه سه روز را درکما سر می کند متوجه میشود دچار فراموشی موضعی شده ولی خیلی زود همسر و قصدش از عزیمت به آلمان را به خاطر میآورد. ماجرا وقتی جدی می شود که او پس از مرخص شدن از بیمارستان و بازگشت به هتل با چیز عجیبی روبه ور می شود. او ماموریت داشته شخصی را برای سازمان امنتیی و جاسوسی ترور کند و حالا روحش هم از این داستان بی خبر است. ظاهرا این را هم بر اثر آن تصادف فراموش کرده اما چیزی که عجیب است فهمیدن به یکباره دکتر از این قضیه است. او حالا سعی دارد مانع این امر شود و به هر دری میزند تا از ترور آن شخص جلوگیر یکند. از اینجا به بعد هم فیلم به مانند داستان های معمایی و جستجوگرایانه سعی می کند حداقل کشش خود را کماکان حفظ کند و لحظه ای مخاطبش را از دست ندهد. که اتفاقا در این بخش هم خوب عمل می کند.

«ناشناخته» فیلمی معمولی خوبی است که می توان آن را دید و از آن لذت هم برد به شرطی که انتظار خارق العاده ای از فیلم نداشته باشیم و به همین هم قانع باشیم. بازی لیام نیسون در نقش دکتر هریسس خوب و شسته رفته است و حس همذات پنداری و بعضا درگیری های ذهنی او را به خوبی به مخاطب القا میکند. کارگردانی هم اتفاقا اینجا و دراین فیلم نسبت به کارهای قبلی فیلمساز حساب شده تر و از آب و گل درآمده تر است. حالا باید به خودمان نوید یک تریلر ساز خوب را بدهیم که حتی می تواند غافلگیرمان هم بکند.


واکنش منتقدان: معمولی

امتیاز در سایت آی ام دی بی:7 از ده
امتیاز در سایت متاکریتیک:56 درصد

نکته ویژه: ندارد
نمونه ای از دیالوگ های فیلم:
دکتر مارتین هریس: من همه چیز رو فراموش نکردم،مثلا یادم نرفته که چه جوری تو رو بکشم عوضی...!



جیغ 4/Scream 4  



کارگردان: وس کراون
فیلمنامه: کوین ویلیامسون
بازیگران: نیو کمپبل، کریستن بل، اما رابرتز
ژانر: وحشت
محصول:2011آمریکا
مدت زمان:111دقیقه
 

خلاصه داستان: 10سال از آخرین باری که قاتل نقاب به صورت، قتلهای زنجیره ای خود را انجام داد، سپری شده. سیدنی پرسکات(نیو کمپبل)  که بازمانده آن قتل ها است، حالا تبدیل به نویسنده ایی مشهور شده که زندگی آرام و به دور از ترس را تجربه می کند. سیدنی به تازگی برای پانزدهمین سالگرد قتل های زنجیره ایی! به زادگاهش در شهرWoodsboro بر می گردد تا بتواند در آنجا به تبلیغ کتابش به نام "خروج از تاریکی" که روایت گر اتفاقاتی است که برای وی در زمان وقوع قتلها رخ داده، بپرداز.  اما زمانی که سیدنی وارد شهر می شود، همزمان دو قتل فجیع رخ می دهد که علائم نشان دهنده این است که روش به قتل رسیدن این افراد، شباهت زیادی به روش مورد استفاده قاتل نقاب بر چهره دارد.

درباره سازنده: وس کراون 72 ساله اساسا نامش با ساخت فیلمهای ترسناک گره خورده است و با ساخت سری فیلم های پرطرفدار «جیغ» جریان تازه ای را در این نوع فیلمسازی به راه انداخت. از دیگر فیلم های مشهور او در این ژانر می توان به «کابوس خیابان اِلم»(1984) که همین اواخر بازسازی تازه ای از آن صورت گرفت و نویسندگی در فیلم «تپه ها چشم دارند» اشاره کرد.

درباره فیلم: مثلی هست که بر اساس آن می گویند هیچ دنباله ای به اندازه نسخه اولیه موفق نخواهد بود، البته که این مساله استثناهایی را هم داشته ولی کماکان این صحت مطلب پابرجاست. «جیغ 4» یازده سال پس از آخرین نسخه از سری فیلم های ترسناکش در حالی ساخته شده که اساسا یا باید طرفدار این نوع فیلم ها بود و کماکان با هر نسخه به استقبال آن رفت یا اینکه با آن به هیچ وجه ارتباط برقرار نکنی و تماشای هر نسخه تازه سوهانی باشد بر روحت که عذاب آور ترین کار ممکن است. به غیر از این اما نخستین فیلم این مجموعه واقعا فیلم موفقی بود و حتی بدعت تازه ای برای روایت های این چنینی در این ژانر را پایه نهاد، ولی همچنان با مشکل شخصیتهای عصا قورت داده با آی کیوهای پایین تر ازحد معمول طرفیم.

طبق معمول اینجا نیز چند نوجوان داریم که قرار است به ترتیب تا پایان فیلم از بین بروند. تنها نکته بارزی که می توان به توان به آن اشاره کرد این است که اینجا قاتل بی رحم فیلم ما علاوه بر روشهای گذشته خود برای سر به نیست کردن افراد روشهای کارآمد و روزآمد دیگری را هم به کار گرفته تا مبادا از تکنولوژی روز دنیا عقب بماند و اینکه کمی چاشنی خشونت و خونریزی اش را هم بیشتر کرده تا به مذاق جوانها و نوجوانان امروز سینمارو خوش بیاید. در فیلم همچنین مسائل روزی چون شبکه های اجتماعی فیس بوک یا یوتیوب مطرح می شود که می توان از آن به عنوان دستاویزی خوب و هوشمندانه یاد کرد که باعث همذات پنداری هر چه بیشتر مخاطب با شخصیتهای فیلم می شود. فیلم اما برای جیغ بازان و علاقه مندان فیلم های ترسناک یک سورپرایز محسوب می شود و تماشای این فیلم پس از یک وقفه چندین ساله قطعا لذت غریبی را برایشان به همراه خواهد داشت. به جز اینها فیلم یک نیو کمپبل وفادار دارد که از همان قسمت اول کماکان همراه فیلم ها بوده ولی چیزی که اینجا کمی ملموس است بی حوصلگی و بعضا رفتار خشک و بی روح اوست که کمی روی فیلم تاثیر می گذارد. با این اوصاف ولی کراون از حرفه ای های این ژانر است و رگ خواب مخاطب را خوب می شناسد و می داند کجا و چگونه از آن استفاده کند.طبیعی است که درچنین فیلمی خبری از داستان پیچیده و شخصیتهای عمیق و چند لایه نیست. فیلم همانی است که می بینم و حتی اینجا ظاهرا کمی هم باید از خودمان مایه بگذاریم تا از فیلم لذت ببریم. فیلم البته به فروش امیدواره کننده ای هم دست پیدا نکرد و به نوعی برای سازندگان یک شکست تلقی شد.

واکنش منتقدان: متوسط

امتیاز در سایت آی ام دی بی:7از ده
امتیاز در سایت متاکریتیک:52درصد

نکته ویژه: پخش قسمت چهارم این فیلم پس از حدود یازده سال خود

نمونه ای از دیالوگ های فیلم:

دیپوتی جودی هیکس: ببینم قاتل با تو هم تماسی گرفته؟
کربی رید: نه....یعنی...یعنی این نشونه بدیه؟ یعنی ممکنه این معنی رو بده که تا وقتی اون دو تا نباشن منم دیگه زنده نیستم؟
شریف دیوی ریلی: نه....البته که نه...ولی خب خیلی مراقب باش
کربی رید: وای خدایا....شنیدین چی گفت؟ نفر بعدی منم...



فیلم های ایرانی روی پرده:

ورود آقایان ممنوع



کارگردان: رامبد جوان
فیلمنامه: پیمان قاسم خانی
بازیگران: رضا عطاران، ویشکا آسایش، پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی، ستاره پسیانی، بهاره رهنما
ژانر: کمدی
محصول: 1389ایران
مدت زمان نمایش: 102دقیقه
 

خلاصه داستان: مدير يك دبيرستان دخترانه به شدت با حضور يك دبير مرد در مدرسه خود مخالفت مي كند .ولی سرانجام به دلیل ناخواسته زایمان دبیر شیمی راضی به حضور یک دبیر مرد در مدرسه می شود. و این خود آغاز ماجراست. چهار دانش آموز المپیادی و شرور مدرسه در صدد از بین بردن کابوس دائمی مدیر در رابطه با مردان بر می آیند.

خارج از متن: دعواهای حاشیه ای میان منیژه حکمت و رامبد جوان بر اثر میزان مشارکت در فیلم که کمی باعث تعویق دراکران فیلم شد.

درباره سازنده: رامبد جوان که بازیگری را از دهه هفتاد و باز یدر چندین سریال موفق آغاز کرده از هنرمندان با استعدادی است که نشان داده در کاگردانی هم حرفی برای گفتن دارد. او تا کنون سه سریال برای تلویزیون و سه فیلم سینمایی ساخته است. به غیر از تجربه ناموفق نخستش با فیلم «اسپاگتی در هشت دقیقه» که کپی برداری غیر قابل بحثی بود. اما دومین فیلم او یک کمدی رمانتیک موفق از آب درآمد. «پسر آدم دختر حوا» که همه نکته های کلیدی یک کمدی رمانتیک را در بر داشت و البته به سمت ابتذال هم نمی رفت از جمله فیلم های موفق چند سال گذشته بود. جوان در آخرین تجربه خود بار دیگ رو یان بار با کمک فیلمنامه نویس چیره دستی چون پیمتن قاسم خوانی کمدی رمانتیکی ساخته که از هر نظر قابل بحث و چه بسا تحسین است.

درباره فیلم: «ورود آقایان ممنوع» برای سینمای کمدی این روزهای ایران یک غافلگیری است. غافلگیری که حتی با دیدن نام رامبد جوان به عنوان سومین تجربه کارگردانی اش بیشتر هم می شود. واقعیت این است که این فیلم شاهدی بر این مدعاست که وقتی همه چیز مهیا باشد و روی برنامه پیش رود، فیلمی که به عنوان محصول نهایی روی پرده به معرض نمایش گذاشته می شود تاثیر دوچندانی را هم بر مخاطب و هم بر عوامل سازنده خواهد گذاشت.

فیلمنامه دقیق و حساب شده قاسم خانی سنگ بنای اولیه کار است. بازی بازیگران و به عبارتی کستینگ خوب را هم می توان به آن افزود تا به کارگردانی استاندارد و قابل قبول رامبد جوان در کنار تیمی حرفه ای و کاربلد رسید. قصه فیلم تازه است و این چیزی است که در سینمای امروز ایران حتی به قیمت ساخت بد هم غنیمتی به حساب می آید. فیلم حتی پتانسیل این را داشت که به سمت کمدی های سخیفی که این روزها تقریبا و خوشبختانه سینماها را خالی کرده اند برود اما هوشمندی فیلمنامه نویس و کارگردان اتفاقا اینجا به کمک فیلم می آید و فیلم را از افتادن به ورطه ابتذال نجات می دهد. شوخی های به جا و بکر در کنار بازی شخصیت های اصلی فیلم به خصوص عطاران و آسایش باعث می شود سطح توقعمان از یک کمدی معمولی بالاتر برود و خودمان را با یک کمدی رمانتیک ارزشمند و نادر طرف بدانیم. اینجاست که می شود قدر هنرمند مستعدی چون عطاران را بیش از پیش درک کرد و البته کمی هم افسوس خورد به خاطر حضور بی مهابایش در فیلم های نازل و کم ارزشی که به یک باره او چندین نمونه از آنها را بر می گزیند. اکت ها و واکنشهای به جای او در در تقابل با یک موقعیت ویژه بسیار کمیک و حساب شده از آب درآمده اند. حتی ویشکا آسایش نیز از این فیلم به منزله سکوی پرتابی استفاده می کند که حتی به خاطرش تحسین هم می شود. به غیر از این اما فیلم یک مانی حقیقی از آب و گل در آمده هم دارد که ثابت می کند علاوه بر کارگردانی تا چه حد قادر است با عکس العمل ها و بازی روانش تماشاگر را تحت تاثیر قرار دهد. از این نمونه می توان به فصل جذاب و تامل برانگیز اردوی شمال نام برد که چطور همه بازیگران بر مبنای شکل چینش و روایت فیلم با بده بستانهای شیرین خود مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند. البته که در چند مورد فیلم دچار افت نسبی می شود و به سمت شوخی های مرسوم سینمای کمدی عام می رود اما باز هم این بازیگران هستند که آنها را جالب و جذاب از کار در می آورند.

«ورود آقایان ممنوع» یک نمونه فیلم کمیاب و بی مثال کمدی رمانتیک خوب در چند سال سینمای اخیر ایران است که می توان به آن بالید و کمی بیشتر به سرمایه های خوب و ارزشمند سینمای ایران بها داد.

قسمتی از دیالوگ های فیلم:

دکتر(مانی حقیقی): کار من کمک به زن هاست.
مدیر(ویشکا آسایش): شما دید ابزاری بهشون ندارید ؟
دکتر: بستگی به زنش داره !



قصه پریا



کارگردان: فریدون جیرانی
نویسنده: رحمان سیفی آزاد
بازیگران: مهناز افشار،مصطفی زمانی،باران کوثری،بیژن امکانیان،آهو خردمند،ستاره اسکندری
ژانر: ملودرام
محصول:1388ایران
مدت زمان نمایش:90دقیقه
 

خلاصه داستان: داستان فيلم درباره زني به نام حديث مسرور است كه لابلاي خاطرات پسرعموي خود سياوش مسرور با دختر جواني مواجه مي شود كه زندگي هر دوي آنها را تغيير مي دهد.

درباره سازنده: فریدون جیرانی منتقد و روزنامه نگار قدیمی از آغاز دهه شصت با آغاز فعالیت های فیلمنامه نویسی کار جدی خود را در سینما آغاز و در سال 66نخستین فیلم خود با عنوان «سقوط» را ساخت. «قرمز»، «شام آخر»، «سالاد فصل»، «صورتی»، «پارک وی» و مجموعه «ستاره ها» از دیگر فیلم های او به شمار می روند.

خارج از متن: اصلاحیه های متعدد فیلم و قرار گرفتن فیلم در بخش نوعی نگاه جشنواره که با مخالفت سازندگان نیز مواجه شد.

درباره فیلم: «قصه پریا» بازگشت جیرانی به تم مورد علاقه اش یعنی ملودارم است. ژانری که او آن را خوب می شناسد و تمام تبحرش را در به سرانجام رساندش به کار می گیرد. نمونه های موفق «شام آخر» و «سالاد فصل» را از یاد نبرده ایم که از فیلم های شاخص او به حساب می آیند. او پس از ساخت سه گانه دلی و دغدغه مند «ستاره ها» با موضوع بازیگران در سینما حالا سراغ دل مشغولی سابق خود رفته و یک ملودرام پر سوز و گدار را از اول تا آخر برای مخاطب به نمایش گذاشته است. و حتی این مساله به قدری در فیلم زیاد بود که گرفتار ممیزی و سانسور هم شد. اما چیزی که می توان گفت این است که جیرانی اینجا به قدری دگریر داستان غمبار فیلم شده که تا حدی از برخی مسائل دیگر چشم پوشی کرده یا به سادگی از روی آنها گذر کرده است. او به واقع خواسته در فیلمش از هر دری سخن بگوید و به نوعی تمامی معظلات ی که مردم امروز جامعه با آن دست به گریبانند را در فیلمش مطرح کند. تا جایی که حتی باعث می شود فیلم آکنده از حرف های بزرگی شود که خود فیلمساز هم در بیانشان وا می ماند و برای ادامه فیلم دست به دامن شوک های افراطی و بعضا گره های مداومی می شود که شاید با این وسیله کمی از وخامت اوضاع بکاهد.

نحوه فرم و شیوه روایت تقریبا شبیه دیگر کارهای اوست و حالا اینجا کمی هم نو آوری دارد. فضاهای مورد علاقه جیرانی و مسائل روز مطرح شده را اینجا نیز می توان پیدا کرد. اما چیزی که باعث می شود «قصه پریا» از سطح یک فیلم استاندارد و معمولی بالاتر نرود و خاطره خوش فیلم های درخشان گذشته جیرانی را در یادمان زنده نکند، همین تعدد موارد مطرح شده در فیلم و تا حدی کهنه است. مشکلاتی که پی شاز این و در فیلمهای دیگری که نمونه بارزش «سنتوری» است با آن دست به گریبان بوده ایم.

البته «قصه پریا» چند نکته درخشان دارد که از آن دست می توان به بازی های باور پذیر و به جای بازیگرانش اشاره کرد. مصطفی زمانی در غالب شخصیت مظلوم و قربانی و از خط گذشته کماکان جواب می دهد و مهناز افشار هم بازی اش نسبتا قابل قبولی ارائه کرده است. بیژن امکانیان از نقاط درخشان اثر به خساب می آید که بار دیگر تجربه چندگانه اش با جیرانی را این بار در مقام کارگردان زنده می کند. «قصه پریا» فیلمی مخاطب پسند است که به شکلی قابل قبول و حتی گیرایی ساخته شده ولی نمی توان از آن به عنوان نقطه درخشانی در کارنامه جیراین یاد کرد.
 
قسمتی از دیالوگ فیلم:

حديث(باران کوثری): [پس از آنکه سیلی به گوش ساناز(مهناز افشار) می زند] اينو زدم كه يادت باشه تا نامزد مردمو قر نزني
ساناز: [حدیث را به دیوار می کوبد] فكر كردي بابات كاره‌ايه حق داري هر جور دلت بخواد رفتار كني
چند نفر آنها را از هم جدا می کنند.
ساناز: اون منو مي‌خواد، واسه‌ي توام تره خرد نمي‌كنه. چيه عشقم بايد زوري باشه، تو واسه‌ي اون يه عروس زوري هستي
حديث: جيك و پوكتو درووردم، مي‌رم همه چيزو بهش بگم ببينم بازم مي‌توني به من بگي عروس زوري؟ ببينم با اون اوضاع افتضاحت باز كسي پات واي ميسته؟  
ساناز: سياوش عاشق منه!... عاشق من
حديث: ولم كنين


 

 
نظر خود را ثبت کنید
نام
آدرس ایمیل
نظرات ثبت شده
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
فرهاد رياضي
سلام
راهنماي بسيار كامل و خوبي بود . سپاس فراوان
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
Maryam
meRCCCC lotfan zdtar in ghesmato update konid
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
roza
من واقعاً این بخش رو دوست دارم.فکر خوبیه.موفق باشید.به نظر من هم زود زود update کنید.
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
هانیه انارکی
ممنون
ولی اسم کاراکتر مهناز افشار سروین بود، نه ساناز!
این قسمت دیالوگ فیلم قصه پریا هم یه جورایی نقل به مضمونه
و عین دیالوگ فیلم نیست.
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
جلال مشتاقیان
با تشکر فراوان
واقعا به این راهنما نیاز داشتیم امیدوارم فیلمهای بیشتری در این راهنمای فیلم قرار بگیره
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
مهتاب
ممنون از این راهنمای جامع و کامل. خیلی برای مخاطبان مفید خواهد بود.
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
pulpse7en
ورود آقایان ممنوع 4 تا ستاره؟؟؟
پول گرفتید؟؟؟!!!
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
مهدی
Unknown رو همین دیشب دیدم و خیلی لذت بردم. فیلم جذابی بود. ورود آقایان.... هم که حرف نداره
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
سریره طاهرافشار
من فیلم بی کران و ناشناخته را دیدم و برعکس چیزی که آمار نشان می دهد من ناشناخته را بهتر از بی کران دیدم. از حضور کم رنگ دنیرو خوشم نیامد ولی در مقابل بازی نیام ویلسون را معرکه دیدم.
تاریخ : ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
مهسا
سلام...
میشه چندتا منتقد و کارشناس که انیمیشن رنگو رو نقد کردند به من معرفی کنید؟؟
در سایر رسانه‌ها
» وزیر ارشاد: فیلم «خانه پدری» قابل اکران عمومی نیست/ عدم اکران فیلم‌های حاوی خشونت مصوبه هیأت دولت است
» مدیرکل صداوسیمای اصفهان: جوانان اخبار BBC را می‌پذیرند، اخبار ما را نه!
» فرهاد اصلانی: اگر تلویزیون همین رویکردش را ادامه بدهد ناامیدکننده است/ فضای تلویزیون باید مردمی‌تر باشد
» واکنش مرضیه برومند به درگذشت مرتضی احمدی: در عمل به تمام خصایص خوب انسانی که در شعار می‌گوییم‌، پایبند بود
» واکنش عادل فردوسی‌پور به درگذشت مرتضی احمدی: درگذشت‌اش همزمان با شب یلدا کنایه‌ای به ماست/ متأسفانه جامعه و جامعه هنری قدرش را ندانست
» واکنش عزت‌الله انتظامی به درگذشت مرتضی احمدی: متاسفم که مرتضی را از دست دادیم، جای او دیگر به راحتی پر نخواهد شد
» واکنش پرویز پرستویی به درگذشت مرتضی احمدی: مردم به خاطر افتادگی و خاکی بودن او را خیلی دوست داشتند
» فیلمبردار افغانی ده روز بعد از انفجار مرکز فرهنگی فرانسه؛ در کما درگذشت
» انتقاد ابوالحسن داوودی از نحوه پخش سریالش: رییس جدید صدا‌و‌سیما مقابل بی‌اخلاقی‌ها را بگیرد
» پای یک ورزشکار دیگر هم به سینما و بازیگری باز شد/ این بار نوبت قهرمان سابق کشتی جهان است + عکس
» ایرج رامین‌فر: حضور در سینما، در شرایط کنونی هیچ توجیهی ندارد و افراد به جای سرمایه‌گذاری در سینما برنج یا آهن بخرند!
» تهدید هکرهای کمپانی سونی: یک هدیه کریسمس برایتان آماده کرده ایم!
» روایت داریوش ارجمند از آخرین لحظات زندگی برادرش
» ابراز تسلیت محمدعلی کشاورز در پی درگذشت انوشیروان ارجمند: هنر هنرمند جایگزین ندارد
» آنا نعمتی: به دیده نشدن عادت کرده ام/ دیگر هیچ جشنواره ایرانی برایم اهمیت ندارد/ جایزه‌ها سهم افرادی خاص است
» مریلا زارعی پس از کسب جایزه آسیا پاسیفیک چه گفت؟
» هومن برق‌نورد: سازندگان «پرده‌نشین» خیلی پای من ایستادند تا مدیران را راضی کنند که بتوانم نقش حاج آقا مهدوی را بازی کنم
» بابک حمیدیان: اهل سینمای کت و شلوار پوش با ماشین شاسی بلند نیستم/ عرب‌نیا و حاتمی‌کیا تفاوت نگاه داشتند اما همسو شدند/ مردم برای فوتبال گریه می‌کنند اما از گرفتن اسکار به وجد نمی‌آیند/ اگر جنگ شود به جبهه می‌روم
» سرقتی که در «جاده چالوس» انجام گرفت
» محمد خزاعی: داستان فیلم «بوف کور» هیچ ربطی به رمان صادق هدایت ندارد
» وزیر ارشاد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی منعی ندارد
» رضا عطاران از بازی در «ماموریت تهران» انصراف داد
» هالیوود به سراغ زندگی خصوصی باراک اوباما و همسرش رفت
» بهرام زند: به داد سانسورهای بی‌مورد در دوبله برسید/ 90 درصد کارها با ممیزی‌های بی‌مورد و بی‌جا روبرو می‌شوند
» پرویز پرستویی: قبل از پذیرش نقش مردمی‌بودن آن را می‌سنجم
مشاهده آرشیو "اخبار سینما و تلویزیون در سایر رسانه ها"
در حاشیه سینما و تلویزیون
» عکس لیلا اوتادی بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی کشور عراق!
» کاریکاتور: اکران فیلم خانه پدری!
» ربایش مجری زن یک شبکه تلویزیونی
» مجری تلویزیون به علت شکستن بینی همسرش به دادسرا احضار شد
» عکس: حضور بهمن مفید و کلاه مخملی ها در مراسم خاکسپاری مرتضی احمدی
» عکس: مرتضی احمدی به آخرین آرزویش رسید
» آنجلینا جولی در سی‌ونه سالگی آبله مرغان گرفت! + عکس
» واکنش تعدادی از اهالی سینما به درگذشت انوشیروان ارجمند + عکس
» آخرين عكس از برزو ارجمند در کنار پدر مرحومش
» جدایی "پزشک دهکده" از همسرش بعد از 24 سال زندگی مشترک
» عکس: بهاره ارجمند در حال بوسیدن دست پدر مرحومش
» الزام بازیگران فرانسوی برای اعلام رسمی مبالغ قراردادهایشان
» برزو ارجمند: آن قدر طلاق زیاد شده که نمیتوان از کسی حال همسرش را پرسید!
» عکسها: لباس عجیب ستاره تیم فوتبال بارسلونا که به درد سریال «بازی تاج و تخت» می خورد!
» مهران مدیری چگونه و به پیشنهاد چه کسی خواننده شد؟
» آشنایی با گربه اخمویی که گوی سبقت را در درآمدزایی از بسیاری ستارگان هالیوود ربوده!
» در این روزها بیماری دست از سر اهالی سینما و هنر بر نمی‌دارد/ کار اکبر عبدی هم به بیمارستان کشید
» برزو ارجمند: پدرم در شرایط مناسبی نیست، مردم برای بهبودی‌اش دعا کنند
» کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» از ایران مهاجرت نکرده است
» جلال مقامی: از بی‌مهری‌ها دلشکسته‌ام/ وقتی از دنیا بروی می‌گویند هنرمند بزرگ رفت
» سوالی که محمدرضا گلزار از طرفدارانش پرسید
» جدیدترین عکسهای بازیگران و سلبریتی‌های ایرانی در شبکه های اجتماعی
» آخرین وضعیت مرتضی احمدی و انوشیروان ارجمند در بیمارستان
» اعترافات خواندنی هانیه توسلی
» گلایه یک بازیگر زن دیگر از توهین‌ها به چهره های مشهور در شبکه‌های اجتماعی
» عکس: محسن تنابنده در مسکو
» عکس قدیمی فاطمه معتمد آریا در کنار همسر و فرزندش
» عکس: ترانه‌ علیدوستی در نمایش خوانی به نفع هنرمندان مبتلا به سرطان
» تهديد هیفا وهبی توسط سرکرده گروه تروریستی داعش
» زهرا عاملی: من برای فرزاد حسنی ترانه عاشقانه نگفتم + عکس
مشاهده آرشیو "در حاشیه سینما"
تبلیغات
با سینمانگار همراه شوید

همراه سینمانگار در آپارات همراه سینمانگار در فیس بوک همراه سینمانگار در اینستاگرام همراه سینمانگار در یوتیوب همراه سینمانگار در یوتیوب